Diagnostyka aut marki Opel* i Saab*

Serwis samochodów marki Opel Insignia, Niedzielskiauto
Opel Insignia Serwis, Niedzielskiauto
Serwis Opel, Niedzielskiauto
Portal motoryzacyjny NiedzielskiAuto
Kompleksowa obsługa samochodów marki Opel* oraz Saab*
Specjalistyczny artykuł o procesie produkcji Olejów silnikowych. Wytłumaczyliśmy też wszystkie oznaczenia stosowane przez producentów środków smarnych. Zapraszamy do lektury.
Olej silnikowy
Jesteś tutaj  >>  Strona główna  >>  Artykuły   >>  Olej silnikowy

↓   Udogodnienia dla czytających stronę:  | Kolor tła: 

Interfejsy diagnostyczne Opel zdjęcie razem
Data publikacji artykułu: 07.12.2020 Autor: Kamil Niedzielski

| Artykuł o oleju silnikowym




Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów w samochodzie i pełni w nim wiele istotnych i bardzo ważnych funkcji. Wszystkie postaramy się omówić w artykule. Postaramy się również wyjaśnić kwestie klasyfikacji jakościowych i doboru oleju do samochodu.

1. Funkcje oleju silnikowego

  • - Smarowanie części ruchomych silnika
  • - Chłodzenie poprzez odbieranie ciepła
  • - Uszczelnianie ruszających się elementów
  • - Oczyszczanie silnika oraz kierowanie zanieczyszczeń do filtra olejowego
  • - Ochrona antykorozyjna

2. Podział olejów silnikowych

Obecnie na rynku mamy dostępne trzy typy olejów silnikowych:

- Oleje mineralne - powstają z ropy naftowej, w całości składają się z baz mineralnych. Oleje te są gęste, trudno rozprowadzają się po całym silniku w niskich temp.. W wyższych temp. film olejowy łatwo ulega zerwaniu.
- Półsyntetyczne - są to mieszaniny w około 70 proc. baz mineralnych i około 30 proc. baz syntetycznych.
- Syntetyczne - tutaj na początku należy je podzielić na hydrosyntetyki oraz oleje w pełni syntetyczne


Hydrosyntetyki właściwościami są zbliżone do olejów syntetycznych ale ich produkcja jest znacznie tańsza. Oleje w pełni syntetyczne tworzone są poprzez syntezę cząstek gazu.

Częstym problemem z którym możemy się spotkać jest to, że producenci nazywają olej 100% syntetyk, a w rzeczywistości to nie jest olej w pełni syntetyczny. Używanie nazwy 100% olej syntetyczny jest regulowane przepisami danego kraju. Możemy ten proceder porównać do soków owocowych. Wielu producentów pisało jeszcze do niedawna 100% sok, a w rzeczywistości w składzie widzieliśmy co innego. Obecnie gdy użyje nazwy sok 100% to taki też musi być skład.

Możemy się spotkać z sytuacjami w których jeden konkretny olej tego samego producenta w Polsce posiada na etykiecie nazwę full-synthetic ,a np. w Niemczech posiada nazwę ( HC ) od hydrokraking.

Zawartość opakowania oleju silnikowego

Olej silnikowy MillersOils Opel

Baza olejowa- Jest jedną z najważniejszych składowych oleju i decyduje o jego późniejszym kształtowaniu. Jeżeli powstała z przetworzenia ropy naftowej to nosi nazwę mineralnej. Jeżeli uzyskano ją syntetycznie to nosi nazwę syntetycznego.

Dodatki:

Kształtują one własności oleju. Możemy je podzielić na:
- Detergenty - ich rolą jest utrzymywanie silnika w czystości
- Dyspersanty - przeciwdziałają wytrącaniu węglowodorów
- Stabilizatory lepkości: zapobiegają obniżaniu lepkości w wysokich temp.
- Dodatki antykorozyjne - zapobiegają zjawiskom korozji
- Dodatki zmniejszające tarcie- chronią przed zjawiskiem tarcia np. podczas zimnego rozruchu

3. Podział olejów na grupy

  • - Grupa I - to mineralne oleje bazowe
  • - Grupa II - Oleje mineralne bazowe o podniesionej jakości i zawartości siarki poniżej 0,03%
  • - Grupa III - Wysokorafinowane oleje mineralne bazowe o podniesionym wskaźniku lepkości
  • - Grupa IV - Oleje syntetyczne bazowe które składają się głównie z Polialfaolefin czyli w skrócie PAO
  • - Grupa V i VI - Syntetyczne oleje powstałe z syntez chemicznych i fizycznych. Są to bazy najczęściej Estrowe

Podział olejów na grupy. Wykres pokazujący relację ceny produkcji oleju do grupy do której należą

Olej silnikowy Opel Insignia

4. Klasyfikacje olejów silnikowych

Klasyfikacja ACEA

Klasyfikacja ACEA - Klasyfikacja jakościowa opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie producentów samochodów. Obowiązuje od 22.12.2009 roku. Dzieli ona oleje na trzy klasy:

A/B - to oleje do silników diesla i benzynowych stosowane w samochodach osobowych

A1/B1 - Są to oleje wielosezonowe o wydłużonym okresie między wymianami o lepkości minimalnej 2.6 mPas w wysokich temperaturach, dla olejów xW-20 oraz dla olejów o lepkości minimalnej od 2.9 do 3.5 mPas dla innych klas lepkościowych.
A3/B3 - Są to również wielosezonowe oleje o wydłużonych okresach między wymianami przeznaczone dla samochodów z małymi silnikami diesla i wysilonymi silnikami benzynowymi.
A3/B4 - Są to wielosezonowe oleje do wysilonych silników benzynowych oraz silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa
A5/B5 - Są to wielosezonowe oleje o niskiej lepkości w wysokich temperaturach od 2.9 do 3.5 mPas, o przedłużonych okresach między wymianami . Są przeznaczone do wysilonych silników Benzynowych oraz Diesla. Zapewniają wyższą oszczędność paliwa w stosunku do poprzednich klas olejów.


C- oleje do silników samochodów osobowych wyposażonych w systemy oczyszczania spalin np. Filtry dpf, katalizatory.

C1 - Oleje typu SAPS, czyli o obniżonej zawartości siarki i fosforu. Zawartość popiołów siarczanowych poniżej 0.5%. Charakteryzują się również niską lepkością w wysokich temperaturach, minimalnie do 2.9 mPas, czyli tzw. oleje HTHS ( def. Oleje o wysokiej odporności na zmiany lepkości przy ścinaniu w wysokiej temp. ). Środki smarne dla silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin takich jak DPF czy katalizatory. Niestety nie nadają się do stosowania w nowoczesnych silnikach ze względu na posiadanie innych granic zawartości siarki i fosforu.
C2 - typu SAPS czyli o obniżonej zawartości siarki i fosforu. Zawartość popiołów siarczanowych do 0.8%. Charakteryzują się również niską lepkością w wysokich temperaturach minimalnie do 2.9 mPas, czyli tzw. oleje HTHS ( def. Oleje o wysokiej odporności na zmiany lepkości przy ścinaniu w wysokiej temp. ). Środki smarne dla silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin takich jak DPF czy katalizatory. Oleje te spełniają np. wymagania Peugeota. Podobnie jak oleje C1 nie nadają się do stosowania w nowoczesnych silnikach.
C3- Oleje wielosezonowe przeznaczone do wysilonych silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin, o niskiej lepkości w wysokich temp. HTHS minimalnie do 3.5mPas. Spełniają wymagania Mercedes-Benz, oraz BMW. Posiadają zawartość popiołów siarczanowych do 0,8%. To sprawia, że nie mogą być stosowane w niektórych typach silników.
C4 - Oleje wielosezonowe przeznaczone do wysilonych silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin, wymagających niskiej zawartości fosforu i siarki tzw. Low-Saps oraz wysokiej lepkości w wysokich temp. minimalnie do 3.5 mpas.

Klasyfikacja olejów Acea

Klasyfikacja Acea Oleju silnikowego

Klasyfikacja SAE

Klasyfikacja SAE: jest to klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych. Określa lepkość środka smarnego w niskich i wysokich temperaturach otoczenia.

Zimowe klasy lepkości SAE:

  • 0W
  • 5W
  • 10W
  • 15W

Letnie klasy lepkości SAE:

  • -20
  • -30
  • -40
  • -50
  • -60

Klasyfikacja oleju według producentów samochodów:

Są to klasyfikacje stosowane przez każdego producenta samochodów z osobna. Opracowywują Oni własne metody badań oraz wymagań dla środków smarnych. W obecnych czasach to główna klasyfikacja według której powinniśmy dobierać olej do samochodu.

5. Produkcja oleju silnikowego

Wykres przedstawiający cały proces produkcji oleju silnikowego

Produkcja oleju silnikowego

6. Podsumowanie

Przed zakupem oleju silnikowego do naszego samochodu powinniśmy dokładnie sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu jaki środek smarny powinien być zastosowany w naszym silniku. W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić normę producenta, w przypadku samochodów marki OPEL będzie to np. Dexos1, Dexos 2, Dexos 1 generacja 2. W następnej kolejności sprawdzamy klasę lepkościową. W dalszej kolejności możemy patrzeć po kolejnych klasach.

Chcielibyśmy jednak przestrzec użytkowników samochodów przed zakupem tanich środków smarnych. Mamy tutaj na myśli to, że istnieje na rynku wiele podróbek oryginalnych produktów. Jeżeli chcemy zakupić olej np. z Firmy Motul sprawdźmy najpierw na stronie producenta, czy sprzedawca posiada autoryzację. Nie kupujmy oleju z niesprawdzonych źródeł, a w szczególności tych z niskimi cenami na allegro.

Jeżeli po lekturze artykułu w dalszym ciągu nie wiesz jaki olej wybrać, a posiadasz samochód marki Opel, to zapraszamy do naszego sklepu internetowego, gdzie napisaliśmy wyszukiwarkę gdzie z listy rozwijanej wybierzesz tylko model samochodu, rocznik i model silnika. Po dokonaniu wyborów pojawią się tylko oleje pasujące do Twojego samochodu.

Sklep jest poświęcony tylko samochodom marki Opel, a w ofercie posiada tylko i wyłącznie oleje i dodatki do paliw marki MillersOils oraz Motul. W przypadku tej pierwszej mówimy o środkach naprawdę z najwyższej półki. Można to sprawdzić porównując karty charakterystyki danego produktu.

Sklep z olejami silnikowymi dla samochodów marki Opel:

Sklep OpAuto dla samochodów marki Opel z olejami silnikowymi Millers oraz motul

OpAuto

Produkcja oleju silnikowego

Serdecznie dziękujemy, mamy nadzieję że artykuł okaże się dla Państwa przydatny.

Sabina i Kamil Niedzielscy

" Wszystkie artykuły są naszego autorstwa, żadne zdania nie są kopiowane. źródła wiedzy którymi się posiłkujemy to: doświadczenie własne oraz notatki z pracy w serwisie ASO OPEL, bezpośredni kontakt z Centralą GM, Instrukcje serwisowe oraz schematy Workshop, konsultacja z mechanikami z autoryzowanych serwisów Opel, literatura z zakresu Mechaniki samochodowej, weryfikacja z Instrukcjami serwisowymi oraz schematami z portalu AutoCats"

" Każdy użytkownik, który zarejestruje konto na moim portalu, powinien się zaznajomić z naszą polityką prywatności oraz RODO. Zbierane przez nas dane służą tylko i wyłącznie w celu przesyłania Państwu informacji o publikacji nowego artykułu drogą mailową. Dodatkowo dzięki zalogowaniu mogą Państwo pisać komentarze pod artykułami i wymieniać się uwagami. Administratorem Danych jestem ja Sabina i Kamil Niedzielski. Dane przechowywane są na hostingu, na którym osadzono stronę. Dane nie będą nikomu przekazywane, udostępniane, wykorzystywane. W każdej chwili na prośbę użytkownika usuwam wszystkie zapisane informacje. W razie niejasności proszę o kontakt."